Knutsel de kippen frutsel

kippen knutselen

Kippen knutselen naar een voorbeeld uit de winkel. Met karton maken we eerst een sjabloon van een kip of een haan. Dan maken we van vilt een voor en achterkant. (Weer met paperclips 3 lagen op elkaar doen en huppekee, alles past.)

kippen knutselen

Als de onderdelen zijn uitgeknipt, gaan we de kleine onderdelen van de kop uit de juiste kleur vilt knippen. Een vleugel er op en de kip is bijna klaar. Voglende keer maken we het af door er een onderzetter onder te maken en de kip daar op te plakken. Die zetten we dan allemaal op het randje in de klas.

Gezellig dat het wordt!!! 

kippen knutselen

De tien vragen aan juf Jolanda

 jolanda

juf Jolanda

Hoe oud ben je?
Ik ben 41 jaar.
Wat eet je het liefste?
Rode kool stamppot.
Wat is je favoriete muziek?
Enya.
Wat is je favoriete televisieprogramma?
C.S.I.
Wat zijn je hobby's?
Korfballen en lezen.

boeken

Wat is je lievelingsvak?
Geschiedenis.
Wat zou je graag willen veranderen op school?
Veel meer tijd voor leuke verhalen vertellen en andere gezellige dingen doen.
Wie mag er na jou "de tien vragen aan..." invullen?
Vanaf nu gaan we iedere week iemand interviewen.
Wat wil je nog meer zien op deze site?
Alles staat er op.
Is er nog iets anders dat je graag kwijt wilt?
Samen met juf Irene zijn alle groepen geweldig!

 

De tien vragen aan juf Irene

irene
juf irene
Hoe oud ben je?
Ik ben 39 jaar.
Wat eet je het liefste?
Lasagna, Pilav, pizza en natuurlijk niet te vergeten: drop.
Wat is je favoriete muziek?
 Acda en de Munnik, Van Dik Hout.
Wat is je favoriete televisieprogramma?
Bones, Spoorloos.
Wat zijn je hobby's?
Lezen, wandelen in de bergen, knutselen, computeren, skiën.
ski
Wat is je lievelingsvak?
Rekenen, handvaardigheid, muziek, projecten.
Wat zou je graag willen veranderen op school?
Meer tijd voor techniek, handvaardigheid en muziek.
Wie mag er na jou "de tien vragen aan ..." invullen?
Juf Jolanda.
Wat wil je nog meer zien op deze site?
Van alles en nog wat van de leerlingen zelf. Dus, kom op met jullie bijdrage en stop het in de brievenbus.
Is er nog iets anders dat je graag kwijt wilt?
Met juf Jolanda samen is elke klas een feest!

begrijpend lezen oefenen

Voor iedereen die moeite heeft met begrijpend lezen of bepaalde onderdelen van begrijpend lezen (zoals in volgorde zetten of vragen beantwoorden uit een tekst) heb ik op internet een school gevonden die allemaal oefeningen op internet heeft gezet voor groep 5/6.

Deze oefeningen zijn ook erg handig als je het moeilijk vindt om bijvoorbeeld aardrijkskunde en geschiedenis te lezen en daarna vragen te maken.

Wil je dus oefenen, kijk eens bij de links en klik op begrijpend lezen. Je kunt dan echt goed oefenen. 

 

 

Theeleuten

En natuurlijk gingen we ook nog even lekker thee leuten voordat de vakantie begon. Een lekker biscuitje van de juf erbij en ook Lindsey had voor iedereen een lekker paaseitje bij zich.

theepot

Dit willen we elke vrijdag wel, wat gezellig om zo de week af te sluiten. Kijk maar bij de foto's.

thee leuten

thee leuten

thee leuten

 

Brieven lezen

Het is tijd om de brieven te lezen. Eerst even een rondje om te kijken wat je zelf denkt dat er in staat. Maar dat is lastig, iets leuks over jezelf zeggen. Dan zijn we ineens wel heel erg bescheiden. Gelukkig weet degene die de brief moet schrijven wel iets leuks te vertellen.

 brieven lezen

brieven lezen

Spannend hoor. Eindelijk die felbegeerde brief in je handen. Wat zal er in staan? Ondertussen is de thee gemaakt en mogen we allemaal de brief openmaken. Rode wangen, van wie was de brief en klopt het ook? Gelukkig is iedereen blij.

brieven lezen

Wat heb jij?

brieven lezen

En jij?

brieven lezen

 

een aantal brievenbussen

Hier onder een paar van de brievenbussen. Als je daar naar kijkt, dan wil je elke dag wel post. Zelfs als het een rekening is!!!

Maar in de klas hebben we afgesproken dat we alleen aan positieve post doen. Want die vinden wij allemaal het leukste om te krijgen.

brievenbus 1

brievenbus 2

brievenbus 3

brievenbus 4

brievenbus 5

brievenbus 6

En als je klaar bent met je brievenbus en je skelet, dan mag je even iets voor jezelf gaan doen. Dat is niet tegen dovemansoren gezegd.

Hieronder zie je Lisa, die helemaal niets meer hoort en ziet, maar een sudoku aan het oplossen is.

sudoku maken

En Jim, Nienke en Anouk proberen zo snel mogelijk antwoord te geven op de vragen die Lindsey stelt. Wie het weet, krijgt een punt.

spelletje doen

Tm en Rodi proberen een toren te bouwen met de magneten. En Youri probeert of hij Rodi kan helpen! En hoe!

magneten bouwen

 

Brievenbussentijd

De vrijdagmiddag voor de vakantie moet iedereen er voor zorgen dat de brief die je hebt gemaakt, stiekem in de brievenbus van een ander komt. Gelukkig was niemand het vergeten.

Maar helaas waren nog niet alle brievenbussen helemaal af. Dus dat gaan we eerst nog even doen. Even lekker knutselen aan de brievenbus of je skelet en daarna is het leestijd en theeleuttijd.

brievenbus maken

brievenbus maken 2

brivenbus maken 3

 

Speciaal voor Valentijn

Dit keer een achtergrond en kleuren die passen bij vriendschap, liefde en aandacht voor elkaar. In de klas hebben we gesproken over Valentijnsdag en zijn we ook aan het knutselen geslagen hierover. Na volgende week woensdag zal alles weer de oude kleur krijgen, dus geniet er maar even van.

 hartjes

Lootjes trekken

Een leuk ideetje van de juf
(die dat ideetje weer zag bij een andere juf op internet)

Vandaag hebben we in de klas een start gemaakt om een brievenbus te maken voor jezelf. De bovenkant van een doosje haal je eruit en vervolgens beplak je dit met wit papier. Daarna maak je je eigen hoofd met alles er op en er aan en plak je dit er achter. Dan je armen er omheen en je handen die het doosje (de brievenbus) vasthouden. Als de brievenbussen klaar zijn, hangen we ze allemaal op in de klas.

brievenbus maken 1

brievenbus maken 2

brievenbus 3

brievenbus maken 4

Aan het einde van de middag hebben we lootjes getrokken. Iedereen eentje. Voor degene die je hebt getrokken maak je thuis een mooie brief en die doe je in een envelop. In die brief schrijf je drie dingen op over degene die je hebt getrokken. Drie dingen die jij knap vindt, die je bewondert, wat je heel erg goed vindt, wat die persoon heel goed kan of iets positiefs dat je zelf bedenkt.

En daarna doe je stiekem die brief in de brievenbus van die persoon. Zonder dat je naam er op staat. Dus die brief maak je op de computer, of je laat iemand anders het voor je schrijven, of misschien kun je je eigen handschrift wel zo veranderen dat het niet te merken is.

Als iedereen post heeft ontvangen mag je je eigen brief gaan lezen. Wat een feest zal dat zijn.

Direct na het vertellen wat we gingen maken en lootjes gingen trekken en de uitleg hoe het in zijn werk gaat, kwamen de vragen. De leukste vraag: gaan we dat dit jaar vaker doen? Nou, wie weet. Het is al heel fijn dat iedereen het zo leuk vindt om over een ander iets leuks op te schrijven. Zulke post wil iedereen natuurlijk wel ontvangen.

Lees verder...

Valentijnsdag

Volgende week woensdag 14 februari is het Valentijnsdag.

In de klas hebben we het er al over gehad en zijn we natuurlijk aan de knutsel geslagen voor onze geheime liefde. Niet iedereen heeft een geheime liefde, of wil het niet weten, maar er is altijd wel iemand die we heel lief vinden. Onze ouders, onze opa en oma, onze lieve broer of zus of misschien de buurman wel.

Wat we maken is nog een verrassing, want wie weet is het wel voor iemand die dit leest.

Fijne valentijnsdag!!!!!

valentijnsdag

 

De tien vragen aan Michael

michael

michael

Hoe oud ben je?
10 jaar.
Wat eet je het liefste?
Boerenkool met worst.
Wat is je favoriete muziek?
Toppers. (Joling, Froger en Gordon)
Wat is je favoriete televisieprogramma?
Flodder.
Wat zijn je hobby's?
Voetbal en Judo.
judo
Wat is je lievelingsvak?
Gymnastiek.
Wat zou je graag willen veranderen op school?
Meer vrij.
Wie mag er na jou "de tien vragen aan ..." invullen?
Juf Irene.
Wat wil je nog meer zien op deze site?
Games.
Is er nog iets anders dat je graag kwijt wilt?
De juffen zijn toppie!

Wie is er jarig in februari?

februari

2 februari : Tim

ballonnen

De tien vragen aan Rodi

rodi

Hoe oud ben je?
Ik ben 10 jaar.
Wat eet je het liefste?
Patat.
Wat is je favoriete muziek?
Ali B.
Wat is je favoriete televisieprogramma?
Pokemon.
Wat zijn je hobby's?
Korfbal en gamen.

korfbal

Wat is je lievelingsvak?
Gymnastiek.
Wat zou je graag willen veranderen op school?
Geen les meer.
Wie mag er na jou "de tien vragen aan ..." invullen?
Michael.
Wat wil je nog meer zien op deze site?
Games.
Is er nog iets anders dat je graag kwijt wilt?
Dit is een hele leuke klas!