Extreme make-over

Wat een idee. De hele klas in een extreme make-over. Juf Jolanda had tegen de kinderen gezegd dat het meer een ideetje zou kunnen zijn voor mij. En zo kwamen de kinderen op woensdag binnen. Juf, juf, bij u mogen we toch wel gek doen? Gaan we make-uppen? Ja, dat mag toch wel van u? Juf Jolanda vindt het goed!

Tja, daar sta je dan. Nou, ja, eh, wil iedereen dat dan? Bijna iedereen wilde wel meedoen, dus ja, dan moet het gebeuren. De meeste kinderen hadden wel iets bij zich. Gekleurde gel, elastiekjes, make-up, lip gloss, een Carmen krulset, een warme borstel en ga zo maar door. Eén voor één veranderden ze in .... tja, hoe noem je dat. Gekleurde, gekrulde en mooie mensen. Terwijl ze dat eigenlijk al zijn. Eigenlijk moet je het niet horen, maar zien. En daarom zijn er een paar foto's gemaakt zodat iedereen kan meegenieten. Kijk maar......

youri, wat ben je een schatje...
de gel hoek
de kap hoek
de krul hoek
lekker tutten
lijdend voorwerp
lip glossen met krullers
catwalk 1 
catwalk 2 
catwalk 4
catwalk 5
catwalk 6
catwalk 7
catwalk 8
catwalk 9
catwalk 10
catwalk 11

 

nog een paar foto's

Van de moeder van Tim kreeg ik nog een aantal foto's opgestuurd van het korfbaltoernooi. Het heeft even geduurd, maar hier zijn ze:

kb
kb
kb
kb
kb

kb

 

 

Korfbaltoernooi


Niet te geloven, maar het is echt waar! We zijn weer kampioen geworden. Na alle wedstrijden gewonnen te hebben, kwamen we in de kwartfinale. Ook daar werd gewonnen. In de halve finale moest gespeeld worden tegen een ander team van de Fontein. Notabene tegen eigen klasgenoten Lindsey en Nienke de G. Het werd al iets moeilijker, maar ook nu waren we niet te verslaan.

Hierna kwam een bloedstollende finale. De tegenpartij stond al snel aan kop met 2-0. Dat zorgde er alleen maar voor dat de spelers van ons team nog fanatieker werden. Zo fanatiek dat het een beetje onrustig werd. Gelukkig maande Lisa iedereen tot kalmte en dat resulteerde in een aantal mooie worpen waardoor het 4-2 werd. Grandioos gedaan. Dus nu niet alleen het handbaltoernooi en het voetbaltoernooi op onze naam, maar ook nog het korfbaltoernooi.

KANJERS!

Gefeliciteerd voor:

 Wouter, Renze, Myrthe, Mariëlle, Rodi, Esmée,
Bram, Tim, Anouk, Lisa, Youri en Willemijn.
 

korfbal

korfbal

korfbal

korfbal

korfbal

korfbal

korfbal

korfbal

 

juffenverjaardag 8 juni

Wat een leuk en gezellig feest hebben we er met elkaar van gemaakt. Eerst iedereen in safari-kleding naar school, waar wij verrast werden met leuke cadeautjes, lieve kaarten en niet te vergeten een prachtige nieuwe klok in onze lievelingskleur:  limegroen. Heel erg bedankt allemaal.

Het grote safarispel dat we speelden in het Zambiapark was ook erg gezellig. Iedereen heeft het erg naar het zin gehad, dat kun je op de foto's goed zien. Wij als juffen hebben het heel leuk gehad en jullie ook.

De foto's staan in een fotoalbum. Als je klikt op de foto hieronder ga je er vanzelf naar toe en kun je ze allemaal bekijken.

juffenverjaardag

Project provincie

Tijd om weer eens aan de slag te gaan in groepen. Iedere groep krijgt zijn eigen opdracht. Deze opdracht gaat over een provincie. Eerst goed het eerste papier lezen en proberen er achter te komen over welke provincie het gaat. Daarna gaat elke groep wekelijks aan de slag met de opdrachten.
project
Wat belangrijk is bij deze opdracht is om samen te werken. En niet om tegen te werken. Gebruik elkaars sterke punten. Er zitten een aantal opdrachten in die horen bij aardrijkskunde. Maar ook taal, rekenen, handvaardigheid, tekenen, topografie en de computer hebben we nodig.
project
De eerste opdracht was om er achter te komen om welke provincie het gaat. Daarna zorgde iedere groep voor de samenstelling van een gezin. Een vader, moeder en 2 of 3 kinderen. Dat gezin werd gemaakt en opgeplakt op een grote muurkrant. De volgende stap is om op de computer een beschrijving van ieder familielid te maken en die erbij te plakken op de muurkrant. Zo komen we elke opdracht een stuk dichter bij het eindresultaat dat we aan elkaar gaan presenteren.
project

project
project

Vissen in de sloot

vissen

visen

Wat een leuke buurjuf hebben wij. Juf Ilse heeft namelijk met haar mobieltje een aantal foto's gemaakt van het vissen. Die heb ik omgezet, zodat ze te gebruiken zijn op onze site. Jullie hebben het zo te zien erg leuk gehad en schitterend weer!

vissen

vissen

vissen

vissen

vissen

vissen

Jullie hebben best veel dieren gevangen. Geweldig.

 

Dolfinarium

Wat een geweldig schoolreisje hebben we beleefd. Prachtig weer. In een zonovergoten Dolfinarium hebben we een gezellige dag gehad. Iedereen heeft genoten en met de hele klas hebben we naar de dolfijnenshow gekeken. Ontzettend leuk om te zien en erg leuk dat we met z'n allen bij elkaar zaten.

Alle groepjes hebben het gezellig gehad en dat hadden we eigenlijk ook niet anders verwacht. Jammer dat we op de heenreis een keer oponthoud hadden door een auto met pech die op het midden van de snelweg stond. Even later was er ook nog een ongeluk gebeurd, waardoor we weer file hadden. Hierdoor duurde de heenreis iets langer dan we hadden gepland, maar het mocht de pret niet drukken. Kijk maar eens naar een fotoimpressie hieronder:

dolfinarium

dolfinarium

dofinarium

dolfinarium

de juffen

dolfinarium

dolfijnenshow

dolfijnenshow

dolfinarium

dolfinarium

dolfinarium

dolfinarium

 

Juffenverjaardag

8 juni a.s. juffenverjaardag van: juf Jolanda en juf Irene
gorilla

  Kom allemaal in je mooiste safari-outfit naar school voor een grandioos feestje.

tijger

 

Voetbaltoernooi

GEFELICITEERD!!!

DE MEIDEN VAN GROEP 5/6 ZIJN EERSTE GEWORDEN!

voetbaltoernooi 1

voetbaltoernooi 2

voetbaltoernooi 3

voetbaltoernooi 4

voetbaltoernooi 5

voetbaltoernooi 6

voetbaltoernooi 7

voetbaltoernooi 8

MEIDEN, JULLIE HEBBEN NIET ALLEEN HET HANDBALTOERNOOI GEWONNEN, MAAR NU OOK NOG HET VOETBALTOERNOOI. WAT EEN SUPERTEAM WAREN JULLIE!

VAN HARTE GEFELICITEERD, SAMEN MET JULLIE COACH ROB OVERKLEEFT. SUPER!

Lekker eten

En daarna natuurlijk nog heerlijk eten met elkaar. Wat een zalige lunch met elkaar en beregezellig. Iedereen had iets anders meegenomen om te eten. De één een aantal gekookte eieren, een ander een pak appelsap. Weer een ander een pot chocopasta en ga zo maar door. En smullen dat wij kunnen. Heerlijk!

lekker eten

lekker eten

 

paasviering

Bij de paasviering in het Amfitheater was het druk van alle kinderen en ouders die dit mee vierden. Jim en Lindsey speelden een goede rol en met elkaar hebben we fijn gezongen. Na afloop hebben we eerst een spel gedaan. Het paaseitjesrekenspel. Daar deden ook twee nieuwe meisjes aan mee, die volgend jaar in onze klas erbij komen. Quinty en Maxime. Niet voor iedereen onbekend, want ook deze twee meiden zitten op Tempo, de korfbalvereniging. Dat is wel heel erg leuk.

Afijn, het eitjesspel. Iedereen kreeg op de gang een eitje geplakt op zijn of haar rug. Op ieder eitje stond een andere som en uit twee sommen kwam hetzelfde antwoord. Dat was direct een duo om samen te werken. Maar wat een lastige sommen zeg. En je weet niet wat er bij jou op je rug staat. Dus je moet het hebben van een ander. Als je degene die hetzelfde antwoord had, had gevonden dan moest je het getal op de getallenlijn op het bord invullen.

eitj met som  eitje met som

wat komt er uit mijn som

 

sommen zoeken

   wat is de uitkomst   sommen uitrekenen

de getallenlijn 

 

Werkstuk kastelen (en insecten)

Tjonge, tjonge, wat wordt er hard gewerkt. Een uur lang zit iedereen op vrijdagmiddag te werken aan het werkstuk.
Eerst hebben we allemaal een woordveld gemaakt met allemaal woorden die met kastelen te maken hebben. Daarna een tweede woordveld waarbij we de woorden die bij elkaar horen bij elkaar hebben gezet. Bij ieder woord is een vraag bedacht die begint met hoe, wat, waar, waarom, wanneer of welke. Op die manier krijg je altijd een goed antwoord.

Bij ieder groepje woorden is een titel bedacht en dat is ook de titel van het bijbehorende hoofdstuk. We gingen daarna nog niet direct schrijven. Eerst nog een planning maken. Die planning is heel belangrijk als je tenminste op schema wilt blijven. Dan weet je ook zeker dat je werkstuk af is wanneer dat moet.

Tot nu toe houden we ons prima aan die planning. Het valt niet altijd mee. We zijn nu bij les 5, dat is een inhaalles. Want ook die plannen we steeds in. We moesten vandaag hoofdstuk 1 en 2 in het net afhebben. Dat is twee kinderen gelukt, maar dat is niet erg. Er is echt genoeg tijd om het werkstuk af te krijgen.

We zitten het liefst in toetsopstelling, omdat je dan het beste kunt werken. Anders wordt je afgeleid omdat iedereen iets anders aan het schrijven is. Kijk maar eens naar de foto's hoe hard iedereen aan het schrijven is. De meeste kinderen hadden niet eens door dat er foto's zijn gemaakt.

Kijk bij lees verder voor de foto's

 

Lees verder...

Theeleuten

En natuurlijk gingen we ook nog even lekker thee leuten voordat de vakantie begon. Een lekker biscuitje van de juf erbij en ook Lindsey had voor iedereen een lekker paaseitje bij zich.

theepot

Dit willen we elke vrijdag wel, wat gezellig om zo de week af te sluiten. Kijk maar bij de foto's.

thee leuten

thee leuten

thee leuten

 

Brieven lezen

Het is tijd om de brieven te lezen. Eerst even een rondje om te kijken wat je zelf denkt dat er in staat. Maar dat is lastig, iets leuks over jezelf zeggen. Dan zijn we ineens wel heel erg bescheiden. Gelukkig weet degene die de brief moet schrijven wel iets leuks te vertellen.

 brieven lezen

brieven lezen

Spannend hoor. Eindelijk die felbegeerde brief in je handen. Wat zal er in staan? Ondertussen is de thee gemaakt en mogen we allemaal de brief openmaken. Rode wangen, van wie was de brief en klopt het ook? Gelukkig is iedereen blij.

brieven lezen

Wat heb jij?

brieven lezen

En jij?

brieven lezen

 

een aantal brievenbussen

Hier onder een paar van de brievenbussen. Als je daar naar kijkt, dan wil je elke dag wel post. Zelfs als het een rekening is!!!

Maar in de klas hebben we afgesproken dat we alleen aan positieve post doen. Want die vinden wij allemaal het leukste om te krijgen.

brievenbus 1

brievenbus 2

brievenbus 3

brievenbus 4

brievenbus 5

brievenbus 6

En als je klaar bent met je brievenbus en je skelet, dan mag je even iets voor jezelf gaan doen. Dat is niet tegen dovemansoren gezegd.

Hieronder zie je Lisa, die helemaal niets meer hoort en ziet, maar een sudoku aan het oplossen is.

sudoku maken

En Jim, Nienke en Anouk proberen zo snel mogelijk antwoord te geven op de vragen die Lindsey stelt. Wie het weet, krijgt een punt.

spelletje doen

Tm en Rodi proberen een toren te bouwen met de magneten. En Youri probeert of hij Rodi kan helpen! En hoe!

magneten bouwen

 

Brievenbussentijd

De vrijdagmiddag voor de vakantie moet iedereen er voor zorgen dat de brief die je hebt gemaakt, stiekem in de brievenbus van een ander komt. Gelukkig was niemand het vergeten.

Maar helaas waren nog niet alle brievenbussen helemaal af. Dus dat gaan we eerst nog even doen. Even lekker knutselen aan de brievenbus of je skelet en daarna is het leestijd en theeleuttijd.

brievenbus maken

brievenbus maken 2

brivenbus maken 3

 

Lootjes trekken

Een leuk ideetje van de juf
(die dat ideetje weer zag bij een andere juf op internet)

Vandaag hebben we in de klas een start gemaakt om een brievenbus te maken voor jezelf. De bovenkant van een doosje haal je eruit en vervolgens beplak je dit met wit papier. Daarna maak je je eigen hoofd met alles er op en er aan en plak je dit er achter. Dan je armen er omheen en je handen die het doosje (de brievenbus) vasthouden. Als de brievenbussen klaar zijn, hangen we ze allemaal op in de klas.

brievenbus maken 1

brievenbus maken 2

brievenbus 3

brievenbus maken 4

Aan het einde van de middag hebben we lootjes getrokken. Iedereen eentje. Voor degene die je hebt getrokken maak je thuis een mooie brief en die doe je in een envelop. In die brief schrijf je drie dingen op over degene die je hebt getrokken. Drie dingen die jij knap vindt, die je bewondert, wat je heel erg goed vindt, wat die persoon heel goed kan of iets positiefs dat je zelf bedenkt.

En daarna doe je stiekem die brief in de brievenbus van die persoon. Zonder dat je naam er op staat. Dus die brief maak je op de computer, of je laat iemand anders het voor je schrijven, of misschien kun je je eigen handschrift wel zo veranderen dat het niet te merken is.

Als iedereen post heeft ontvangen mag je je eigen brief gaan lezen. Wat een feest zal dat zijn.

Direct na het vertellen wat we gingen maken en lootjes gingen trekken en de uitleg hoe het in zijn werk gaat, kwamen de vragen. De leukste vraag: gaan we dat dit jaar vaker doen? Nou, wie weet. Het is al heel fijn dat iedereen het zo leuk vindt om over een ander iets leuks op te schrijven. Zulke post wil iedereen natuurlijk wel ontvangen.

Lees verder...

En dan ook nog een traktatie

Juf Barbara had ook nog een traktatie. Een lekker cakeje met daarbij een gummetje in een doosje met een lekker luchtje er aan.

traktatie

Kijk bij lees verder voor de andere foto's van deze traktatie.

Lees verder...

Afscheid van juf Barbara

Vandaag nemen we afscheid van juf Barbara. Elke donderdag was ze bij ons in de klas en nu gaat ze stage lopen bij een kleutergroep.

Eerst hebben we een spel gedaan. Iedereen een briefje met een getal op de rug, maar je wist zelf niet welk getal. Door goede vragen te stellen aan de anderen, kwam je er achter welk getal het was. Als het getal goed was, mocht je het op het bord op de getallenlijn zetten.

getallenlijn
getallenlijn
getallenlijn
getallenlijn

Alweer friet eten!

Hebben we de ene dag friet omdat meester Wim trakteert, hebben we de volgende dag friet omdat Rodi jarig is. Wat een feest. In een echte frietbak met mayonaise (slagroom). Heerlijk smullen.

jarige job
de jarige job zelf aan de friet!!!

frietjes eten

frietjes eten

frietjes eten

frietjes eten

 

Afscheidsmusical meester Wim

Nou, de musical zit er al weer op. Daar hebben we met elkaar zo lang naar uitgekeken. Wat een ontzettend gaaf feest is het geworden. Alle juffen en meesters waren best zenuwachtig. Zo'n grote zaal die helemaal vol zit. Alle kaarten waren verkocht en vrijwel iedere stoel was bezet.

Meester Wim heeft er van genoten en wij met elkaar ook. 't Was best een beetje eng hoor, zoveel mensen die naar je zitten te kijken. Maar vanaf het podium  zie je alleen de eerste rijen. De lampen schijnen zo in je gezicht, dat het net lijkt alsof je in een zwart gat kijkt.

Wij vonden het allemaal te gek en hopen dat ook jullie er allemaal van genoten hebben. Nu maar wachten op alle foto's en op de DVD die wordt gemaakt.

 

Aardrijkskunde

We zijn alweer aanbeland bij hoofdstuk 6 van aardrijkskunde. Dit keer hebben we het eens heel anders aangepakt. Normaal gesproken lezen we de stukjes, maken we de bijbehorende blauwe vragen en maken we de vragen op het basisblad. Na elke les maken we ook nog een opdracht in een werkboekje. Dan krijgen we allemaal een proeftoets met de samenvatting en hierna gaat het mee naar huis om te leren. En dan komt de toets.

Dit hoofdstuk hebben we eens anders gedaan. Het hoofdstuk ging over Nieuwe Wegen. Met name in de buurt van Arnhem. Eerst is de klas verdeeld in drie groepen van zeven leerlingen. Iedere groep ging als eerste overleggen wie de groepsleider werd, wie de stitekapitein en wie de tijdbewaker. Toen dat was geregeld, kreeg ieder groepje drie stukjes tekst om mee aan de slag te gaan. Ze mochten zelf bepalen hoe ze het aan gingen pakken.

aardrijkskunde 1

Ieder groepje pakte het op een andere manier aan. Tijdens computeren werd er nog extra informatie gezocht en mocht er een blaadje geprint worden. Dit kon weer gebruikt worden op de muurkrant, want ook die hoorde erbij. Als laatste heeft elke groep een presentatie voorbereid over de stukjes. Hier werd ook de muurkrant weer bij gebruikt.

aardrijkskunde 2

De resultaten waren verbluffend. Doordat ieder groepje een leider had, was de samenwerking prima. Door de stiltekapitein werd er zeer rustig gewerkt. En door de tijdbewaker was iedereen gewoon op tijd klaar. En toen de presentatie. Geweldig zoals dit ging. Iedereen kwam aan bod en er werd van alles verteld over stadsvernieuwing, monumenten, de wegen rond Arnhem. Hoe Arnhem in de loop van de geschiedenis is veranderd. 

aardrijkskunde 3

Een dag na de presentatie hebben alle kinderen een toets gemaakt over dit hoofdstuk, waarbij ze het aardrijkskundeboek mochten gebruiken. Dat was nog wel een beetje lastig. Het leek zo makkelijk. Je zoekt de antwoorden gewoon op. Maar dat viel een beetje tegen. Gelukkig stonden de cijfers van de presentatie en het werken in de groepen er tegenover, waardoor iedereen een dikke voldoende had.

Complimenten en petje af voor jullie werk aan dit hoofdstuk, met als afsluiting de geweldige presentaties!

 

Lees verder...

Foto's op verschillende plaatsen in school

Om te kunnen scrapbooken zijn er verschillende foto's gemaakt op plekken in de school. Ieder drietal mocht een eigen plek verzinnen. Die plek is leeg gefotografeerd en met het drietal erbij. Ook deze foto's zijn in een album geplaatst.

jongens in de personeelskamer
Klik op de foto om in het album te kijken.

Schoen zetten in de klas

Op woensdag de 29e november mocht iedereen zijn of haar schoen zetten in de klas. En dan was de bedoeling dat er op donderdagochtend iets in zou zitten. De spanning was voor binnenkomst in de klas al erg groot. Want eerst met alledrie de groepen die in onze hoek in het penthouse zitten, wachten tot we naar binnen mochten. Eindelijk was het zover.

schoen zoeken

Hup naar binnen en zoeken maar. Je mocht alleen je eigen schoen pakken en niet die van een ander. Er werd gezocht en gezocht en een heleboel schoenen waren te vinden.

schoen zetten 

Maar na een paar minuten bleek dat nog niemand zijn schoen had gevonden, maar wel een heleboel andere schoenen had zien staan. Hoe kan dat nou?

Gelukkig zag iemand dat er op het bord een gedicht geschreven stond. In alle drukte had nog niemand daar gekeken. Met elkaar werd het gedicht gelezen en bleek dat er iets fout was gegaan met de Pieten de avond ervoor. Maar wat dan?

gedicht lezen

Uit de klas van juf Letty kwam iemand vragen of wij onze schoenen al gevonden hadden. Nee, we hadden wel veel schoenen zien staan, maar niet die van ons. Dat bleken ook zij te hebben. Nou, toen was 1+1 al snel 2 en wisselden de kinderen van klas. En ja hoor, dat was de fout. Onze schoenen stonden bij juf Letty en die van juf Letty stonden bij ons. Gelukkig maar. Eind goed, al goed!

bij juf letty

bij juf letty

eindelijk de schoenen gevonden

Voor iedereen een lekkere chocoladelolly, een sleutel of smile en een taai taai poppetje. En omdat we twee toetsen gingen maken, mochten we het tijdens de toets opeten. Nou, dan gaat het echt wel heel goed allemaal.

 

Sinterklaas

Het lijkt heel vroeg, maar voor je het weet gaan we in de klas lootjes trekken. Wat we ieder jaar zien is dat jullie niet goed weten wat voor cadeautje je moet invullen.

sint

Dus vandaar deze tip: juist in deze tijd krijg je allemaal reclamefolders in de brievenbus. Hierin staan vaak leuke dingen voor een klein prijsje, maar die ben je meestal vergeten als je het in moet vullen. Dus...houd die folders goed in de gaten, onthoud waar je het cadeautje kunt kopen en wat het kost. Dan kun je een aantal dingen invullen op je lootje. Wat natuurlijk belangrijk is, is de prijs. Op je lootje mag je een cadeautje opschrijven van 3 euro ( of 2 van 1,50 euro, of drie van 1 euro). Als je een aantal dingen weet op te schrijven, dan kan degene die iets moet kopen, ook echt iets vinden.

sint 

Een paar leuke suggesties: gelpennen, oorbellen, kleurpotloden, stuiterbal, stickertjes, een leuke pen of leuk potlood, voetbalplaatjes, gum, gekleurde vullingen voor je vulpen, een inktwisser, diddle spulletjes, knikkers, springtouw en ga zo maar door.

 

 

Blijdorp

Van de moeder van Jim kreeg ik erg leuke foto's opgestuurd van de dierentuin. Die stonden in een mooi fotoalbum en zodoende kreeg ik een idee. Deze site wordt veel te zwaar met alle leuke foto's. Als er nu veel foto's van een activiteit zijn, dan staan deze in een apart fotoalbum waar je via een link kunt komen. Dan kun je alle foto's gewoon bekijken, zonder dat onze site helemaal vastloopt. Hieronder staat de eerste link van de foto's van de dierentuin:

http://www.mijnalbum.nl/Album=VF8ROIHA

Voorleesontbijt

Donderdag hadden we het voorleesontbijt in de klas. Gezellig met elkaar ontbijten en luisteren naar een leuk verhaal. Onze stagejuf Barbara las een verhaal voor van een krokodil.

Omdat we het een beetje saai vonden om voor jezelf een boterhammetje in een zakje mee te nemen, hebben we lootjes getrokken en op die manier een ander verrast met een lekker ontbijtje. Wat een feest. Heerlijke croissants, lekkere krentenbollen, eitjes en boterhammen met hagelslag, pasta, pindakaas en jam. Leuke servetjes en prachtig ingepakte ontbijtjes. Tijdens het eten werd er natuurlijk heerlijk gekletst en gelachen. Het was een groot ontbijtfeest!

ontbijt

 

 

Lees verder...

Komt het zien!!!!!

lezen

Donderdagavond 19 oktober
open huisavond

Komt allen bekijken wat we hebben gemaakt en gedaan. Dit mag je niet missen!
Ook zullen alle schriften op de tafels liggen.
Komt het zien,
komt het zien!!!

Dierentuin Blijdorp

Van Sophie:
Op 12 oktober zijn we naar Blijdorp geweest. Dat was zo leuk. Er was ook een leider bij, dat was de moeder van Merel. We hadden van de juf een blad gekregen en daar stonden allemaal vragen op. Het waren natuurlijk wel vragen over dieren. Om 12 uur gingen we eten bij de speeltuin. Daar stonden allemaal tafels en stoelen. Na het eten mochten we in de hele grote speeltuin spelen. Het was in de speeltuin wel erg druk hoor. Ik ben ook echt van een hele hoge glijbaan geweest. En nu overdrijf ik echt niet over die glijbaan.
Natuurlijk zijn we ook veel dieren tegengekomen. Dat was hartstikke gaaf. Alleen jammer dat we de mannetjesleeuw niet hebben gezien. We zijn ook nog in het Oceanium geweest, dat vind ik altijd zo mooi om te zien. Er was ook nog een winkel bij de ingang. Daar gingen we ook nog even naar toe, want je mocht ook geld meenemen. Ik had ook geld meegekregen en ik heb een mooie ring gekocht. Jammer genoeg was alles allemaal zo duur.

blijdorp

Van Anouk:
Alle groepen 6 gingen donderdag 12 oktober naar de dierentuin Blijdorp. Onze klas werd in groepjes verdeeld en in die groepjes gingen we naar de dierentuin. Ik zat in het groepje bij Nienke, Lisa en Wouter.

Toen we aankwamen kregen we een blad, dat was een speurtocht. De speurtocht was erg leuk en er stonden opdrachten op..Je moest dan naar een dier op zoek en daar stonden op het blad opdrachten over het dier. Dat deden we tot 12 uur, toen was er pauze. Je moest toen naar de speeltuin. Je moest je brood opeten en als je klaar was mocht je in de speeltuin spelen. Om 1 uur moest je verder gaan. Toen moest je per twee- of drietal een dier kiezen. Ik had met Nienke en Lisa koraalvissen gekozen. We zijn het Oceanium ingegaan en zagen mooie vissen.
blijdorp
Van Merel:
We gingen met de hele klas naar Blijdorp. Ik zat in het groepje bij Renze, Meake, Nienke en Sophie. Ik zat bij mijn eigen moeder. We deden daar een speurtocht. We zijn bijna overal geweest. Het leukste vond ik de apen. We zijn bij de flamingo’s geweest en bij de giraffen en nog veel meer. We zijn ook gaan eten bij de speeltuin. We hebben daar ook gespeeld. De glijbanen waren heel leuk. We zijn bij de vlindertuin geweest. Alle vlinders vlogen om je oren, dat was grappig. We konden voer op ons hand doen, maar dat heb ik niet gedaan. Daarna gingen we naar het Oceanium. Wat waren de vissen mooi met al die kleuren. Het was heel gezellig en leuk.
Lees verder...

Juf Hester

Een stukje van Renze:

Wij gingen met de fiets naar school. En weet je waarom? Want we gingen naar de beeldentuin. Met de fiets! Eerst gingen we naar het beeld van Hans Rikken. Daar moest je een opdracht maken in een werkboekje. En dat was een mooi beeld. De meeste kinderen die ik gehoord heb vonden de bovenkant het mooist. En ik zelf vond dat ook. Hier was iedereen klaar mee, maar nu gingen we allemaal op de fiets weer verder. Toen we er aan kwamen gingen we allemaal tegelijk naar de beelden kijken. Maar we vonden het wel jammer dat we niet binnen mochten. Toen gingen we weer naar huis om te eten. ’s Middags gingen we knutselen. We gingen beelden maken van klei en nog meer andere materialen.

 

Een stukje vanMeake:
Op 5 oktober zijn wij met de hele klas met juf Hester naar de Frankengaarde en naar de Beeldentuin geweest. Daar gingen we op de fiets naar toe. Het beeld dat in de Frankengaarde stond gewoon op een plein in het midden. Ik had niet verwacht dat hij daar stond. Het was een grappig beeld en dat kwam door de leuke vorm. In de beeldentuin was het erg leuk, we hebben mooie beelden gezien. Ook veel met kleur en er waren ook met gladde kanten en ook voelden sommigen aan als schuurpapier. Juf Hester vertelde er heel veel dingen over. ’s Middags gingen we met juf Hester zelf kunst maken. Dat was niet gemakkelijk. Je moest het van drie verschillenden materialen maken. Het was heel leuk en we waren druk aan de slag. Je moest ook zelf materialen meenemen, zoals wc rollen en lege doosjes. Lees verder...

Bureau Speur

logo

Door Willemijn:

Op een dag kregen we een brief. Die brief kregen we op 5 oktober. In die brief stond iets over een dierentuin. En er was iets vreemds in die dierentuin. Het vreemde was dat alle dieren sip waren. We wilden niets meer. Iemand had dus iets bij die dieren gedaan. In die brief zat een stuk plattegrond. Eva, zo heette dat meisje die de brief had geschreven, had dat zelf getekend. Maar er zat nog iets in die brief. Er zaten zes kaartjes in de envelop, dat waren zes opdrachten. De juf had ook zes groepjes gemaakt. Per groepje moesten we achter de computer, want de opdrachten moesten achter de computer gemaakt worden. Er kwam uiteindelijk een woord uit en dat was de aanwijzing. Zo’n brief kregen we elke dag.

Door Emmy:
We hebben de hele week aan een soort project gewerkt. Het heette Bureau Speur. Het gaat over Eva, die werkt in een trein. Ze rijdt elke dag langs de dierentuin. Daar luncht ze ook, ze heeft een zesde zintuig. Een zesde zintuig is dat ze dieren kan verstaan. Er is iets aan de hand met de dieren, zegt Eva in de brieven die ze ons stuurt. Wij moeten elke dag allemaal raadsels oplossen op de website van Bureau Speur. We weten nu dat er een grote dierenroof komt op   13 oktober. En we weten ook dat de dader Harry is. Vandaag hebben we alle raadsels opgelost en omdat we dat hebben gedaan heeft iedereen een gratis treinkaartje gekregen. Jammer genoeg is het maar geldig tot 29 oktober. Dus we moeten allemaal snel met de trein ergens heen gaan. Ik vond het een erg leuk project.

Lees verder...

Kinderboekenweek

Boeken lezen.

boeken lezen

Maar liefst tot 19 oktober hebben we projectweek over de kinderboekenweek. Veel lezen over dieren, werken over dieren, knutselen over dieren en we gaan zelfs naar de dieren toe.

Op 19 oktober a.s. kan iedereen op school komen kijken wat we allemaal gemaakt en gedaan hebben. Dus...... kom met je vader en moeder, broertjes en zusjes of opa en oma kijken naar al dat moois in alle groepen over dieren.

Wij zullen er voor zorgen dat onze klas er prachtig uitziet.

 

Kunst

kunst maken

kunst maken

kunst maken

 

foto's kunst

kunst

kunst

kunst

kunst
Lees verder...

Kunst met een grote K

Wat een feestdag was het vandaag. Eerst begonnen we met het NS-spoorzoekspel. In groepjes van drie of vier moesten we Eva, de conductrice, helpen een mysterie op te lossen. Op de site van Bureau Speur konden we de aanwijzingen vinden. Dat viel niet mee, omdat niet alles werkte op de site. Morgen gaan we daar weer mee verder.

Om half 11 gingen we met juf Hester van Parkexpressie (ze is ook beeldend kunstenaar) op pad. Eerst het beeld van Hans Rikken bekijken en niet alleen kijken maar echt kijken. Dan kijk je heel anders. Wij hebben nu anders gekeken.
Hans Rikken maakt beelden waarbij hij gebruik maakt van drie verschillende materialen. Bijvoorbeeld marmer, hout en aluminium.

We keken eerst in de Frankengaarde. Hier staat een prachtig beeld, zeker met het zonnetje er op . We hebben allemaal een kijkwijzer gekregen om goed te kijken naar het kunstwerk. Iedereen ziet tenslotte iets anders als hij of zij naar kunst kijkt.

kunst

 

Topografie Friesland

Vandaag hebben we de topografie opgezocht van Friesland. In tweetallen gaat dat een stuk makkelijker. Want hoe zat het ook alweer met de legenda? En die waddeneilanden, wat was de volgorde ook alweer?

Denk aan het ezelsbruggetje: TV-TAS

Texel- Vlieland- Terschelling- Ameland- Schiermonnikoog.

topo 1

topo 2

topo 3

 

Lees verder...

Vervolg Goed Gelezen

Hieronder nog een aantal foto's:

gg3

gg4

gg5

 

 

 

 

 

 

Klik op "lees verder" voor nog meer foto's 

 

Lees verder...

Goed Gelezen

De eerste les bij goed gelezen waarbij we "uit ons boek stappen". Hoe we dat doen? We kregen een tekst over postzegels en de juf had een boek met postzegels bij zich van vroeger.

Iemand nam een dag later een prachtig boek mee. Dat was van haar overgrootopa geweest en zat vol met eerste dag enveloppen en prachtige postzegels.
De postzegels kwamen allemaal uit eind jaren '60 en kwamen uit de Nederlandse Antillen. Er stonden ook op de enveloppen hele mooie tekeningen.

gg2